Deflektory Seat
História automobilky Seat
Španielska automobilka Seat bola založená 9. mája 1950 ako výrobný závod Fiatu. Skratka Seat znamená „Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo“, v prekladu: Španielska spoločnosť cestovných automobilov. Zo začiatku sa designéri Seatu inšpirovali talianskymi vozidlami Fiat, napr. Seat Panda (neskôr premenovaná na Seat Marbella) bol hrubou kópiou Fiatu Panda. Seat 600, opäť vyrobený na základoch Fiatu 600, bol prvým masovo predávaným vozidlom v Španielsku a stal sa symbolom španielskeho rastu.
V roku 1965 začal Seat expandovať, prvý export a predaj vozidiel v zahraničí prebehol v Kolumbii v Južnej Amerike. O tri roky neskôr presiahol súčet celkovej produkcie vozidiel Seat jeden milión áut a už v roku 1974 španielska automobilka vyrobila 2 milióny vozidiel.
Prvé vozidlo, Seat Ronda, s novým logom automobilky bez účasti Fiatu vyšlo z továrne v roku 1982 a stal sa predmetom sporu, ktorý skončil u súdu. Fiat sa bránil, že Seat Ronda je veľmi podobný ich modelu Ritmo. Samotný prezident Seatu, Juan Miguel Antonanzas, sa tým nedal odradiť a všetky odlišné časti nechal namaľovať jasne žltou farbou. Ako dôkaz to stačilo a spor bol ukončený. Bohužiaľ pri pohľade na obe veľmi podobné vozidlá bolo jasné, že pravdu mal skôr Fiat, ale rozhodnutie súdu talianska automobilka rešpektovala.
Po ukončení spolupráce s Fiatom podpísala automobilka Seat zmluvu so skupinou Volkswagen. Nemecký koncern postupom času kupoval akcie Seatu, až sa v roku 1986 stal majoritným podielnikom spoločnosti a o štyri roky neskôr dokonca majiteľom všetkých akcií.
V súčasnosti hlavná výroba vozidiel prebieha v továrni v Martonelle, industriálnom meste blízko Barcelony. Ide o jednu z najmodernejších výrobných liniek v Európe, ktorá produkuje cca 450 tis. áut za rok a v továrni pracuje okolo 14 500 zamestnancov.
Seat momentálne ponúka len šesť modelov, ale niektoré automobily existujú vo viacerých verziách. Najmenší hatchback s logom Seatu sa volá Ibiza, nasledujú športové Leon a Cordoba. Za rodinné vozidlá sa dá považovať Altea, väčší Toledo a najväčší priestor je v Seate Alhambra. K týmto modelom existujú ďalšie varianty, ako je napr. ostrý Leon Cupra, ľahko prifúknutá Altea XL alebo Altea Freetrack s úpravou do ľahšieho terénu. K rade vozidiel existuje i športová verzia FR, kedy dané auto má pod kapotou najsilnejší motor a ďalšie ľahké úpravy, ako je tuhšie nastavenie podvozku a odpruženia a väčšie disky. historia seatu