Motorové oleje
Pridané: 22.12.2017 16:36:42
Motorový olej je mazací olej určený špeciálne pre použitie v spaľovacích motoroch. V tomto článku najdete všetky potrebné informácie o motorových olejoch.
Motorový olej má nasledovné funkcie:
- zmenšovať trenie a opotrebenie
- zabezpečiť odvod tepla,
- tesniť,
- zbavovať trecie plochy nečistôt,
- chrániť trecie plochy pred koróziou,
- tlmiť dynamické rázy v mechanizmoch.
- Motorový olej je zložený zo základného oleja a aditív, ktoré mu dodávajú požadované vlastnosti
Aditíva
Motorové oleje obsahujú tieto aditíva:
- antioxidanty — potláčajú starnutie motorového oleja (oxidáciu) a teda zmenu jeho vlastností
- detergenty — čistia omývané plochy a zabraňujú tak vzniku usadenín
- disperzanty — udržujú v motorovom oleji rozptýlené látky, ktoré by sa inak usadzovali na rôznych častiach motora
- protikorozívne prísady — chránia pred koróziou omývané plochy
- modifikátory viskozity — zabezpečujú vhodnú viskozitu motorového oleja a jej vhodnú zmenu v závislosti od teploty
- depresanty — znižujú bod tuhnutia motorového oleja
- protipeniace prísady — znižujú resp. potláčajú penenie pri prúdení motorového oleja v motore
- modifikátory trenia — zlepšujú trecie vlastnosti
Motorové oleje sa delia aj na:
Plne syntetické motorové oleje
0W-30 0W40 5W-40 |
zníženie spotreby paliva zlepšuje výkon motora a silu zaiťuje ochranu motora pred opotrebením a tvorbe usadenín zaisťuje dobré studené štarty a rýchly pohyb v mraze motorový olej sa dostane rýchlejšie do pohyblivých častí motora |
Polo-syntetické motorové oleje
5W-30 10W-40 15W-40 |
Lepšia ochrana Dobrá ochrana počas prvých 10 minút po naštartovaní Zhruba trikrát lepšie na zníženie opotrebenia motora Zvýšené intervaly výmeny motorového oleja - není potrebné tak často meniť motorový olej |
Minerálne motorové oleje
10W-40 15W-40 |
Základná ochrana pre celú radu motorov Motorový olej je potrebné meniť častejšie |
VÝHODY syntetických základových olejov
Vlastnosti | Účinky |
Vyššia únosnosť mazacieho filmu | Lepšia ochrana proti oteru (ložísk, piestnych krúžkov, ventilov) |
Neobsahujú žiadne nestabilné komponenty | Vyššia oxidačná a tepelná stabilita |
Vyšší viskozitný index, menej aditív pre jeho zlepšenie | Zlepšená strihová stabilita |
Nízka prchavosť a nízke straty odparovaním | Znížená spotreba oleja |
Veľmi dobré teplotné vlastnosti | Lepší studený štart a rýchle premazanie motora = menšie opotrebovanie |
Nižšia viskozita - nižšia spotreba pohonných hmôt | Oleje s nízkou viskozitou (predovšetkým 0W & 5W) vedú k podstatnému zníženiu trenia v motore |
Vysoká tepelná odolnosť, tzn. menšia náchylnosť k tvorbe a usadzovaniu nečistôt | Čistejší motor a predĺžený interval výmeny motorového oleja |
Požiadavky na oleje
Požiadavky na motorový olej závisia najmä od:
- účelu spaľovacieho motora
- druhu pracovného obehu
- spôsobu chladenia
- použitého paliva
Prísnejšie požiadavky sú kladené na motorový olej ak je určený pre:
- dvojtaktný motor
- motor chladený vzduchom
- vznetový motor
- prepĺňaný motor
Vlastnosti olejov
Medzi hlavné vlastnosti olejov, ktorých hodnoty sa často používajú aj v názve oleja patria:
- kinematická viskozita
- viskozitný index
- bod vzplanutia
- bod tuhnutia
- trieda SAE (Society of Automotive Engineers)
- výkonová klasifikácia podľa API (American Petroleum Institute)
Okrem hlavných, musia motorové oleje mať vhodné aj ďalšie vlastnosti: hustotu, tepelnú vodivosť, tepelnú kapacitu, odparivosť, horľavosť, tepelnú stálosť, odolnosť proti peneniu, schopnosť rozprašovania, disperzno-detergentné vlastnosti, neškodnosť pre organizmy.
Klasifikácia olejov
Motorové oleje sa klasifikujú podľa dvoch základných charakteristík: viskozity a výkonových vlastností. Podľa viskozity a jej závislosti od teploty sa motorové oleje rozdeľujú na:
1. sezónne, alebo jednostupňové
- letné
- zimné
2. celoročné, alebo celosezónne (v angl. multigrade).
Viskozitná klasifikácia podľa SAE
Táto klasifikácia rozdeľuje motorové oleje do tried označených číslom a prípadne písmenom 'W' podľa hodnoty viskozity pri danej teplote.
viskozitná trieda SAE |
teplota (°C) |
dynamická viskozita (max.) (Pa.s) |
kinematická viskozita (min.) (mm2.s-1) pri 100 °C |
|
kinematická viskozita (max.) (mm2.s-1) pri 100 °C |
||||
0W | -30 | 3250 | 3,8 | |
5W | -25 | 3500 | 3,8 | |
10W | -20 | 3500 | 4,1 | |
15W | -15 | 3500 | 5,6 | |
20W | -10 | 4500 | 5,6 | |
25W | -5 | 6000 | 9,3 | |
20 | 5,6 | 9,3 | ||
30 | 9,3 | 12,5 | ||
40 | 12,5 | 16,3 | ||
50 | 16,3 | 21,9 |
Čím je viskozitná tireda nižšia, tým je motorový olej určený pre prevádzku za nižších teplôt. Motorové oleje s triedou obsahujúcou znak 'W' sú vhodné pre používanie pri záporných teplotách. Pre stredoeurópske klimatické podmienky sú bežné hodnoty viskozitných tried:
- zimné motorové oleje — 15 W, 10 W
- letné motorové oleje — 30, 40
- celoročné — od 10W/30 po 15W/50
Výkonová klasifikácia podľa API
Táto klasifikácia rozdeľuje motorové oleje do tried podľa vhodnosti motorového oleja pre danú skupinu motorov. Hlavným parametrom pre použitie motorového oleja danej výkonovej triedy v konkrétnom motore je rok jeho uvedenia na trh.
Motorové oleje tried S sú určené pre zážihové motory. V rámci ich skupín platí, že motorový olej vyššej triedy je možné použiť, aj ak je v technickej dokumentácii motora predpísaný motorový olej nižšej triedy. T.j. v staršom motore možno vždy použiť modernejší motorový olej.
Motorové oleje tried C sú určené pre vznetové motory. V rámci ich skupín nie je možná zámena vždy, len pre vybrané triedy (uvedené v tabuľke).
Doplnťe si motorový olej
Motorový olej plní v motore hneď niekoľko funkcií, ako mazanie, chladenie, tesnenie a čistenie motora. Pri plnení svojich povinností preniká časť motorového oleja do spaľovacieho priestoru, kde zhorí s palivom. Dnešné moderné motory sú dokonale utesnené, takže strata oleja vytečením je nepravdepodobná, pokiaľ nedôjde k mechanickému poškodeniu olejovej vane. Spotreba oleja je z technologického hľadiska vyššia v dobe zábehu motora, ktorý sa pohybuje od 5 000 - 20 000 km, v závislosti na spôsobe jazdy. Po ukončení zábehu motora sa spotreba oleja ustáli na konštantnej hodnote. Ďalšie zvyšovanie spotreby motorového oleja môže byť spôsobené opotrebovaním motora,používaním menej kvalitného motorového oleja alebo preplňovaním olejovej náplne nad požadovanú hodnotu.
Motorový olej JE POTREBNÝ KONTROLOVAŤ ČASTEJŠIE AKO SÚ SÚČASNÉ VÝMENNÉ INTERVALY a podľa potreby dolievať.
Väčšina výrobcov motorov uvádza v prevádzkových návodoch automobilov spotrebu motorového oleja od 0,6 do 1,0 litra na 1 000 km. V praxi býva spotreba oveľa nižšia a pohybuje sa na úrovni 0,1 - 0,25 litra na 1 000 km i nižšie. Turbomotory a naftové motory majú spotrebu oleja mierne vyššiu v porovnaní s nepreplňovanými motormi.
Ak budeme predpokladať spotrebu oleja 0,1 litra na 1 000 km, po najazdení 10 000 km je potreba doliať 1 liter motorového oleja
SKONTROLUJTE SI HLADINU MOTOROVÉHO OLEJA VO VAŠOM MOTORE!
- odstavte vozidlo na rovnej ploche a vypnite motor
- po vypnutí motora chvíľu počkajte (aspoň 5 minút) a až potom merajte hladinu oleja
- vyberte mierku oleja z bloku motora, utrite ju do sucha a zasuňte späť
- znovu vyberte mierku a skontrolujte hladinu oleja
- nevyhnutné doplnenie, odstráňte viečko plniaceho otvoru oleja a doplňte správny motorový olej (pozri návod na obsluhu automobilu)
- po doplnení skontrolujte hladinu motorového oleja ešte raz av prípade potreby postup zopakujte
- po doliatí motorového oleja nezabudnite uzatvoriť otvor na nalievanie
Pozor na tzv preliatie - dbajte, aby hladina motorového oleja nepresiahla hornú rysku mierky, inak hrozí poškodenie motora.