Xenóny a výbojky

Xenónové a halogénové svetlá

Xenóny, resp. xenónové svetlá sú často spájané s drahými luxusnými autami, novými autami prípadne tuningovými špeciálmi. Sú ľahko identifikovateľné už z diaľky pomocou výrazne bieleho alebo modrého svetla.. Tento dojem sa niektorí snažia dosiahnuť aj používaním špeciálnych farebných žiaroviek, ktoré zabezpečia svetlo s modrým sfarbením, nie však efekt používania xenónových žiariviek., ktorých dosvet a životnosť hrajú úplne inú ligu.

Prečo dobré svetlo?

Za posledných 10 rokov, došlo k rapídnemu zlepšeniu bezpečnosti vozidiel ako aj komfortu ich užívania. Zavedenie ABS, airbagov, brzdných asistentov, ESP a množstva iných technických vymožeností sa stalo štandardnou, resp. bežnou príplatkovou výbavou nových vozidiel. Zistilo sa, že až 60% všetkých nehôd sa odohrá v dôsledku nedostatočnej viditeľnosti a preto sa začal klásť dôraz na čo najlepšie osvetlenie. Slabé, skoro až žiadne svetlo nahradili vysokovýkonné žiarovky, ktoré navodia dojem ako keby šoférujete cez deň. Kvalitne svietiace a osvetlené auto znižuje pravdepodobnosť havárie a pozitívne ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. Tento fakt mimochodom viedol v mnohých krajinách k povinnému celoročnému svieteniu. Dostatočné osvetlenie prispieva ku komfortu ale aj bezpečnosti celej posádky v aute.

Halogénové vs xenónový svetlá

Vo vozidlách sú štandardne používané 40-55 wattové halogénové žiarovky. Ich nahradením za výkonnejšie síce získame vyššiu svietivosť, zároveň ale viac zaťažujeme alternátor vozidla a celú elektroinštaláciu. Preto odporúčame vždy používať originálne žiarovky a v prípade možnosti silnejších toto prediskutovať s mechanikom. Rôzne tuningové firmy ponúkajú žiarovky až do 100w. V prípade, že káble neboli dostatočne predimenzované, môže dochádzať k prehrievaniu, v horšom prípade až prepáleniu káblov a spínačov. Zároveň zvýšený odber viac zaťažuje alternátor, ktorý mierne, ale predsa znižuje výkon automobilu. Napr. najnovšie športové autá pri výraznej akcelerácii, pre zvýšenie výkonu, úplne vypínajú alternátor a všetku elektrickú spotrebu uspokojujú iba z auto batérie.

Xenónové svetlá ale pre svoju funkčnosť potrebujú len 35W, čo je menej ako originálne halogénové svetlá v automobile. Ich životnosť je zároveň niekoľkonásobne vyššia ako pri klasických halogénových žiarovkách - napr.H7. Nemajú teda ani odber pôvodných žiaroviek, takže pôvodná elektroinštalácia im absolútne postačuje a zároveň odberové požiadavky na alternátor sú o dosť nižšie. Rovnako farba svetla klasických halogénových žiaroviek je žltá, čo unavuje oči citeľne viac ako denné svetlo. Xenóny majú farbu bielu až modrú - co je bližšie k dennému svetlu a dosvet xenónových žiaroviek je niekoľkonásobne vyšší.

 

Technika xenónov

Hlavným konštrukčným rozdielom medzi halogénovými žiarovkami a xenónmi je, že xenónové svetlá neobsahujú vlákno. Svetlo v štandardnej žiarovke je tvorené prechodom prúdu cez špeciálne vlákno, ktoré je umiestnené v sklenenej trubici vo vákuu alebo napustenej špeciálnym plynom. Základný princíp fungovania sa nezmenil už od svojho vynájdenia pánom Edisonom. Práve základ tejto konštrukcie je aj jej hlavnou nevýhodou. Žiarovky, hlavne ich vlákna, sú v aute vystavované neustálim otrasom. Neustále kmitanie vlákien oslabuje ich pevnosť až dôjde k pretrhnutiu. Následne je nevyhnutné žiarovku vymeniť. Životnosť žiarovky je teda značne obmedzená a cestou po ktorej auto chodí, nakoľko rozpálené vlákna môžu pri väčších otrasoch praskať. Preto musí byť žiarovka dostatočne pevne uchytená vo svetlomete. U xenónov je svetlo tvorené elektrickým výbojom medzi dvoma elektródami, ktoré sú uložené v sklenenej trubici naplnenej xenónovým plynom, ortuťou a halogenidovými časticami. Táto konštrukcia zlepšuje odolnosť voči cestným otrasom a teda predlžuje životnosť celej žiarivky. Xenónové žiarovky teda na rozdiel od halogénových vám neprestanú svietiť okamžite, ale časom začne klesať intenzita svietenia. Preto častokráť keď vymenéte xenonovú žiarovku, jej svietivosť a intenzita je oveľa vyššia a intenzívnejšia ako svietivosť staršej žiarovky.

 

„Teplota“ svetla

Prestavbové sety sú označené nielen typom žiarivky ktorý obsahujú, ale aj číslom, ktoré udáva farbu svetla ktorú žiarivky emitujú, napr. 6000K.

 

Farba svetla je však veľmi dôležitá. Pre človeka je najprirodzenejšie sledovať svoje okolie pri slnečnom svetle, resp. s osvetlením podobnej farebnosti. Napriek tomu, že by ste mali výkonnejšie osvetlenie, jeho neprirodzená farba by vám už po krátkej dobe spôsobovala problémy so sledovaním okolia. Z toho dôvodu sú xenonové svetlá biele, resp. modré aby navodzovali absolútne prirodzený bežný deň a oko evokovali denné svetlo. Oproti žltému halogenovému svetlu je to úplne iné, nakoľko oko vníma žlté svetlo iba obmedzene.

Svetelná účinnosť

Svetelná účinnosť udáva, koľko svetla svetelný zdroj (lm) vyžiari na jeden Watt svojho príkonu. Týmto údajom hodnotíme svetelnú účinnosť každého svetelného zdroja.

HID H7 4500K je v porovnaní s klasickou žiarovkou H7 5,5 krát účinnejší svetelný zdroj. Svetelný tok HID H7 35W výbojok je trojnásobný v porovnaní s klasickými 55W žiarovkami.

 

Životnosť

Profesionálne prestavbové sety majú životnosť od 2500-3200 hodín. To je zhruba 5-8 násobok životnosti klasických kvalitných halogénov. Dobré a značkové halogény by Vám mali vydržať asi 800 hodín. Pričom za životnosť sa považuje doba, pokiaľ svietivosť výbojok dosahuje aspoň 80% svietivosti novej výbojky. V praxi to znamená, že aj po uvedenej dobe bude xenónové svetlo stále svietiť, avšak už menej intenzívne. Naproti tomu - halogénová žiarovka Vám zhasne.

Nevýhoda

Nevýhodou xenónových svetiel je štart výbojky za studena. V prvých 3 sekundách výbojka dosahuje svietivosť maximálne na úrovni halogénovej žiarovky. Plný výkon dosahuje po cca 10 sekundách. Tento fakt obmedzuje xenóny pre použitie do diaľkových svetiel. Častým zapínaním / blikaním sa tiež životnosť podstatne skracuje (na cca 800 hodín). Z tohto dôvodu sa najčastejšie využívajú xenóny ako stretávacie svetla a diaľkové sú tvorené z klasických halogénových svetiel. Smozrejme, záleží od zákazníka a od finančných možností - dá sa spraviť set aj na bixenon, ktorý výrazne zvýši bezpečnosť cestnej premávky, avšak zníži svietivosť xenónu v diaľkových svetlách.

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie